9 Apr, 2024
Consumentenbond: Uebler i21 wederom als beste getest
Consumentenbond: Uebler i21 wederom als beste getest
verlichting en bekabeling
In de test komt naar voren dat de verlichting zou kunnen afbreken. Graag maken wij hier een kanttekening. De verlichting is uitsluitend bestemd om te dienen als verlichting en niet als draagbalk bij het plaatsen van de fietsen. Hiervoor kunt u een oprijdgoot gebruiken.
Verder wordt het gewicht van de auto gewoonweg onderschat als men bij het achteruitrijden ergens tegen aan rijdt. Men verwacht dat een fietsendrager het drukvermogen van de auto (> 1000 kg) zonder meer kan opvangen. Maar een fietsendrager is geen bumperzone. Door Uebler is bewust gekozen dat de verlichting, ingeval van een onverhoopte aanrijding, afbreekt om zo meer schade te voorkomen. Als de verlichting nl. niet zou afbreken, dan zou de impact en de vervolgschade bij een aanrijding vele malen groter zijn. Om een voorbeeld te noemen, de drager kan scheeftrekken (in dat geval dient ook de zgn. gondel vervangen te worden). De trekhaak kan ontwricht raken, en die kan vervolgens de ophanging weer scheef trekken. Om de impact van de schade zo veel mogelijk te beperken is derhalve bewust gekozen voor de huidige vorm van verlichting.
Wellicht begrijpt u na het lezen van bovenstaande ook waarom de verlichting kan afbreken.
In gevallen waar de verlichting is afgebroken is het bijna 99% dat uitsluitend de ophangingsarm (bewegende gedeelte van de verlichting) vervangen dient te worden.
In de test komt eveneens naar voren dat de bekabeling tussen drager en trekhaak klem kan komen te zitten. Als de stekker van de bekabeling bij het demonteren van de drager op de juiste wijze in de daarvoor bestemde houder wordt geplaatst, kan de bekabeling, tijdens het monteren van de fietsendrager, nooit tussen gondel en trekhaak beklemd raken. Mits de consument de juiste wijze van montage en demontage niet in acht neemt, kunnen inderdaad schades ontstaan.
Dealers bij jou in de buurt